Praktické rady k námořnímu jachtingu aneb jedu na jachtu, poraďte!

 

Zde bychom vám chtěli sepsat pár rad a ohledně cesty na jachtu. Nečiníme si nárok ani na jejich komplexnost, ani na jejich neporušitelnost. Berte je jako inspiraci nad čím se zamyslet a co vyhodnotit, jestli se týká i vás. Žádné rady totiž nejsou komplexní a proto se zaměříme jen na typické chartrové plavby v teplých mořích převážně v letních měsících. Ostatně někdo, kdo se chystá obeplout mys Horn bude čerpat z jiných materiálů.

Co s sebou?

Co si vzít s sebou vyplývá z povahy vaší cesty. Jachta není nafukovací a náš seznam balených věcí se postupně spíše tenčí než přibývá. Zkrátka a dobře, nijak to nepřehánějte. Seznam věcí co je dobré si projít jsme připravili zde. Přesto je předtím si třeba odpovědět na otázky:

Jak se na jachtu budete dopravovat?

Jiný seznam věcí bude s ohledem na hmotnost zavazadla, pokud poletíte a jiný pokud pojedete autem. Přestože auta nejsou nafukovací, je možno si vzít sebou i třeba zásobu piv, oblíbeného rumu či více olova na potápění.

Jaké bude počasí?

Teplota vzduchu na moři se dosti odvíjí od teploty moře. Tedy je hezké, že na pevnině má být už v květnu 25°C, ale moře má podstatně méně a ještě na něm fouká. Nezapomeňte tedy na svetr, kulicha a oblečení alespoň šusťákové co neprofoukne, ideálně pak s nějakou membránou proti vodě (jak překvapivé, že vás smáčela sprška z vln).

V teplé a slunečné měsíce to chce pak určitě opalovací krém a sluneční brýla. Nejlépe dvoje nebo alespoň nějaké náhradní pro celou posádku. Přeci jen je nepříjemné, když vám spadnou do vody, rozsedne vám je kamarád nebo se ulomí nožička a vy pak do nejbližšího přístavu jen mžurkáte v ostrém slunci.

 

Co jíst?

Stravování na jachtě se nedá řešit dost dobře individuálně. Místo na přípravu jídla je jen jedno, stejně jako lednice.  To však neznamená, že není možno brát ohled na individuální nároky. Jestli někdo nejí rajčata, lze přeci připravit více omáček. Nám se osvědčil systém společného nákupu pod vedením proviantního důstojníka, který má také přehled o tom, kde jsou jaké potraviny uloženy v podpalubí, aby se hledalo alespoň o trochu méně. Jídelníček je jednotný, ale vyhlášení jedlíci si případně pořídí individuální zásobní štangli salámu navíc!:-) v průběhu let jsme také zavedli pravidlo, že dostane-li někdo akutní hlad a hodlá něco spořádat ze společných zásob, měl by na to upozornit ostatní a zeptat se, jestli si nedají také a v případě souhlasu to připravit i pro ostatní.

Nákupní seznam je dobré mít a zohlednit co se bude kupovat ještě v ČR (v případě cesty autem) a co až na místě. Z ČR toho kromě jídla na cestu není potřeba tolik vozit, ale některé speciality se mohou hůře shánět v místě.

Snídaně

Měla by být vydatná, protože jestli vyrážíte na moře, možná si nic dalšího jen tak nedáte. Taková čerstvá bagetka s máslíčkem a šunčičkou by byla prima, ale pokud nejezdíte každý den do přístavu je dobré se orientovat na něco trvanlivějšího, co hned neztvrdne. Existuje třeba balený celozrný chléb, co vydrží měkký i půl roku. Müsli s mlékem jsou už i v instatní podobě. Marmeláda je také věčná. Takové věci stihnete navíc strávit rychle. Tím vás ale nezrazujeme od vaječiny či hemenexu, jak je každému soudruhu libo!:-)

Obědy

Pokud máte čerstvé potraviny, je hej, ale pokud už jste mimo civilizaci více dní, pak je jasné že přijdou na řadu špagety či rýže s tuňákem.:-) Co se týče přípravy, tak vybavení je většinou dostatečné, vaří se na plynovém sporáku (zkontrolujte obě plynové bomby, než vyjedete, jestli jsou těžké, stejně jako počet sklenic), hrnec či pánev se najde. Je dobré nějak rozdělit služby, aby nevařila a nemyla nádobí jen jedna skupina.

 Svačina, večeře 

Savčinu mýváme většinou za plavby, tak je třeba s tím počítat a naopak nepočítat s nějakým velkým kulinářským uměním. Když nejsou vlny, pak to byl u nás většinou velký tác s nakrájeným sýrem, salámem a k tomu mísa ovoce a chéb. Jsou li vlny, pak to chce mít zásoby sušenek, tatranek, čokoládky a sojových suků.:-) Pokud děláte večeři až pozdní po zakotvení, pak už se s ní dá samo vyhrát a záleží na obsahu lodní spižírny. Při návštěvě města jsme si obvykle dávali večeři z místních zdrojů v nějaké taverně či gyrosárně.

 

Jak se tráví čas?

Vzhledem k tomu, že část posádky spí obvykle na palubě pod širákem, slunce nás vzbudí poměrně záhy. Což je dobře, protože denní rytmus by se měl přizpůsobit více sluneční aktivitě. Díky ranním ptáčatům (kteří si ovšem i tak vždy vyslouží spršku nadávek:-) jsem často viděli exponovaná místa ještě bez davu turistů nebo daňových výběrčích. První vstávající by měl postavit aspoň na čaj/kafe, když už nechystá coby služba snídani pro všechny.  Před snídaní obvykle stihneme ranní zaplavání v moři, protože kotvíme vždy v zátokách (ať už divokých nebo městských) a nikdy v marině, jde to snadno pádem přes palubu.

Po snídani je třeba vše poklidit, aby se případné vyplutí do vln neproměnilo podpalubí v místo létajících nožů a sklenic. Nejde ale jen o vlny. Na motor pojedete jen když bude bezvětří a pod plachtami se loď často dost naklání, zvláště, když zapomenete refovat nebo se vám ještě nechce a až důrazný náklon lodi vás přesvědčí o opaku.

Během jízdy se do kormidlování či ovládání plachet zapojuje celá posádka v zásadě podle chuti, ale pomocných rukou je vždy dost. Navigace již vyžaduje nějaké znalosti a zkušenosti a to minimálně s ovládáním GPS. Po poledni si většinou zastavíme v nějakém místě s vrakem, jeskyní nebo v klidnější zátoce na koupání a uvaření jídla.

Další "koupačka" bývá podle teploty. Když je vedro tak na pár minut smočení i jednou za hodinu třeba na širém moři, jinak zase v nějaké zátoce s potápěním a šnorchlováním. Jezdíme obvykle až do večera kvůli nabitému programu. Během dne si často někdo odskočí dát dvacet do kabiny, zejména při delších přejezdech. Umožňuje nám to vstávat ráno dříve a nechodit spát se slepicemi.

Večer, většinou už za tmy zakotvíme v nějaké zátoce, co se nám líbí a dělá se večeře, popíjí vínečko, kouří doutníčky a hrají hry (zejména Sabotéér!:-). Čas od času se jezdí i noční plavby.  Pak je třeba zorganizovat program na noc - hlídky (zejména ve frekventovaném prostoru nebo při menších zkušenostech počítejte alespoň se 3 námořníky na palubě!).

 

Kde kotvit?

Je více způsobů. Každý preferuje něco jiného. Pro nás je výprava na jachtu výpravou na moře a za dobrodružstvím. Kotvéme tedy vždy na kotvě nebo maximálně na bójce, je li k dispozici nebo je to třeba s ohledem na čas, prostor či počasí.

Na kotvě

+ dle mapy a předpovědi větru na noc si vyhlédnete pár zátok, které zkusit a které nejsou někde v rezervaci, kde se kotvit nesmí. Může to být zátoka opuštěná a temná - pak uslyšíte koncert cvrčků při západu slunce a po něm zjistíte, že hvězd je o ještě o trochu více, než jste si mysleli. Ráno si bez problému může kdokoliv zaplavat, ještě než ostatní vstanou. Top 1 z hlediska romantiky!

- kotvení je to poměrně nestabilní a tak se za silnějšího větru zejména ti zodpovědnější moc nevyspí. Kotvení je třeba věnovat pozornost. Pro klid a bezpečí lze použít i druhou kotvu a rozmístit jkotvy do V, zejména pokud chcete omezit otáčení lodi. Nebo se vyvázat za nějaký silný strom či kámen na břeh a to jak přídí tak zádí Ne vždy je to to však možné.

Na bójce

+ bývají v obydlenějších zátokách nebo v zátoce s přístavem či marínou či před tavernou. Ideální, pokud jste večer navšítivili místní tavernu a přiopilí využijete pohostinnosti a toho že máte bójku v ceně. I když si ji však platíte (no to je věc asi omezená hlavně na Chorvatsko, v Řecku jsme se s tím nějak nesetklai), tak je cena vždy příznivější než kotvit u mola. Pokud nenjste líní, je dobré zkontrolovat pomocí žabích mužáů, v jakém že je ta bójka, co ji svěřujete loď a sebe vlastně stavu, že?

- v okolí už budou na podobných bójkách jiné jachty. Je třeba se omezit hluk posádky. Zase se ale můžete družit, pokud na to máte náladu a v sousedství kotví třeba osamělá žesnká posádka!:-)

U městského mola nebo v maríně

+ jsitější kotvení při nepřízni počasí. Možnost dobít lodní baterii připojením na 220V, připojení na vodu - doplnění vody, mýdlová očista a sprcha, drobné nákupy, seznámení s dalšími jachtaři

- městská mola bývají o něco levnější jak maríny, ale poplatky jsou často (no zejména v Chorvatsku, že) nehorázné  - počítejte pár tisích Kč.. Jste nalepeni na bok jiné jachty a o soukromí se nedá moc mluvit. Hluk. Nemožnost spát na palubě kvůli všudypřítomným sodíkovým výbojkám. Co se týče vody dá se opatřit i tak, že si ji doplníte a zaplatíte jen za ni - nekotvíte tam.

 

Jak se tam dostat?

Auto patří bezesporu spolus knihtiskem k nejvýznamějším objevům lidstva a posunulo osobní svobodu na zcela jinou úroveň. Možná proto nad námi v Americe tak nechápavě kroutí hlavou, že existují vlády zemí, které jen přemýšlí, jak ztrpčit život při používání tohoto úžasného vynálezu. I tak to bude ale nejlevnější prostředek, keterým se na jachtu dostanete a umožní vám si na ni i dovézt celkem co chcete.

Na druhou stranu, pokud seženete levné letenky ve správném čase, pak to může být zajímavá příležitost jak maximalizovat čas na moři (tam kde je možno si pújčit loď na libovolnou dobu - třeba od chatrovky Kiriacoulis- Chorvatska se netýká).  Rozhodnutí asi bude závislé na vaší finanční situaci, ceně letenek, vzdálenosti a schopnosti zvládat útrapy cesty autem. Kromě jedné výpravy jsme zatím všude jeli autem a spojili to s návštěvou nějakým míst i cestou (Etna, alpské průsmyky).

 

Jaká mě čekají rizika?

- Jachta je nejbezpečnější dopravní prostředek na světě! Žádný jiný se mu statisticky nevyrovná. Přesto je třeba snažit se rizika eliminovat. Na cestu je možno se vybavit cestovním pojištěním - rekreační jachting bývá v základu všech pojištění a není vyjmut obvykle ani při připojištění kreditní karty. Pojištění existuje i pro loď. Buď je součástí pronájmu lodi (skládá se buď (vratná) kauce - 1000 až 1500€ nebo je možno toto složení pojistit v místě za cenu 100-150€ nevratných). Pokud to chartrovka neumožňuje (v Chorvatsku časté), pak je možno na to myslet už dopředu a pojistit tuto kauci už u nás u pojišťovny Allianz. To že někde škrtnete o dno nebo ucpete záchod se může přihodit a přijít o kauci už zamrzí.

 

- K závažnému úrazu je možno přijít při nezvládnutém opbratu po větru - halze, kdy se ráhno prudce smýkne na druhou stranu a nějaký vrták si k tmu stoupnul na lavičku, aby lépe na vše viděl. Normálně je totiž ráhno až nad hlavou a nad stříškou i když stojíte. Následuje otřes mozku s pádem přes palubu. Na palubě jsou také okna - lukny, která jsou dost často otevřená. Když do nich šlápnete, odřete si kůži až na kost, jako jsme to viděli loni na sousední jachtě. Mokrá paluba j také dosti kluzká pro řadu typů podrážek daleko více než pro bosou nohu. Například i pro některé botičky do vody. Opravdu je musíte mít na sobě, když se soukáte za vln refovat plachtu ke stěžni?

 

- Nebezpečí skýtá plavba ve vlnách zejména při pádu přes palubu za horších podmínek viditelnosti. Toto nepodceňujte! Ani profesionální posádka vás ve vysokých vlnách zejména v noci už nenajde!! V každém případě je třeba zajistit palubu lankem (relinkem) i v zadu za kormidlem, být na palubě v noci vždy 2 a potrénovat situaci "Muž přes palubu!" co nejdříve!

 

- Budou -li vlny, můžete mít mořskou nemoc. Jej pravděpodobnost se zvyšuje s mírou alkoholu předchozí den, vyčerpáním, zimou a pobytem uvnitř lodi. Nejlépe je v kokpitu na palubě. Eventuelně v podpalubí v kabině, když si lehnete na záda- ihned! Na kinedril nespoléhejte. Když si ho dáte až když je vám špatně, stejně ho dříve vyzvracíte. Mořskou nemoc má prostě občas skoro každý. Naučte se jí minimalizovat.

 

- V případě dětí/zvířat na palubě je dobré toto dohodnout ještě při objednání lodi v chartrovce, aby vám dali okolo lodního zábradlí ještě síť. Bude to nakonec bezpečné i pro vás ve vlnách. Na jachtě jsou vždy i postroje do vln.

- ovládat vysílačku v nouzi by měl umět každý člen posádky (víte jak naladit kanál 16?), stejně jako kde najde vestu. V národních vodách v Evropě se prakticky všude dovoláte mobilem. Víte kam? Aspoň 112 byste měli znát.

- Bóje EPIRB není nadávka! Až se vaše jachta bude potápět, vemte si ji sebou na člun a namočte ji do vody. Ona se o vás spolu s Poseidonem postará!:-)

Šťastnou plavbu přejí Yachtmeni!!!!

(Tomíno)

undefined