Bavaria yachts

 

 

Jachty vyráběné německou společností  Bavaria Yachts jsou nyní bezesporu nejčastějším plavidlem se kterým se můžete setkat v charteru po celém světě. Bavaria využila kombinaci kvalitního zpracování, laciné výroby pomocí laminátových skořepin a kombinaci zaměření na rodinný a charterový jachting - tedy nezáludné plavební vlastnosti, snadnou obsluhu, pohodlí a prostornost a přesto poměrně slušnou výkonnost ve slabém větru. 

Těmto jachtám se budeme věnovat podrobněji i z hlediska volby velikosti a rozdělení jednotlivých modeů, protože jsou to nejčastější jachty, se kterými se můžete setkat v charteru a patří k těm nejoblíbenějším (i námi).

Dalšími velkými výrobci jsou pak Bénéteau a Jeanneau, v Chorvatsku se pak často setkáte i se slovinskými jachtami Elan. V současné době mají i tyto loděnice velmi podobný obchodní model jako Bavaria a rozdíly oproti poposivaným modelům od Bavarie tedy nejsou nijak značné.

 

V posledním desetiletí vyrábí německá Bavaria Yachts jachty po tisících. Jachty Bavaria plují ve Středomoří, v severní Evropě, Británii, Karibiku i v USA. Všechny designy jsou zaměřené na rodinnou turistiku a úspěšně kombinují dobrý vzhled, prostorný interiér, slušné plavební vlastnosti, úhledné zpracování a výbornou cenu. Ve svých nejlepších časech Bavaria vyráběla až 2500 lodí ročně. Vznikl tak i ohromný trh s ojetými loděmi německé značky. Není tedy divu, že dominují i na charterovém trhu. Například i největší charterová společnost v Evropě - Kiriacoulis , používá takřka výhradně modely této značky.

 

Bavarie jsou určeny pro plavbu ve slabém větru, protože nejvíce jich putuje do Středomoří, kde jsou také často využívané charterovými společnostmi. Proslavilo je jednoduché ovládání - jsou vybavené rolovací genou a rolovací hlavní plachtou, která se navíjí do stěžně. Toto řešení umožňuje velmi snadné refování, které zvládne i jediný člověk, aniž by musel opustit kokpit. Na druhou stranu daní za  to je, že za silného větru Bavaria hůře stoupá. Kutrové oplachtění by umožnilo lepší vlastnosti za jakéhokoliv větru, byť na úkor snadnosti obsluhy. Řešením je například místo standardní geny použít lépe řešené geny jiných výrobců - třeba novou triradiální No3 genu, vyrobenou společností Kemp Sails. Ta lodi dává dostatek energie pro plavbu proti větru o rychlosti 8 uzlů, její výhodou jsou rovněž rychlé obraty a díky vysoce střižené plachtě nepřekáží výhledu od kormidla. Je to ovšem řešení pro vaši loď . Nelze očekávat něco takového u lodi v charteru. I se standardními plachtami vás ale Bavaria odmění pěknými zážitky při jachtingu a za velký rozvoj charterových nabídek vděčíme právě této společnosti.

 

Výrobní řady

Jachty Bavaria se liší podle názvu výrobí řady. Tyto řady se ovšem také vyvíjely a tak Bavaria 36 Cruiser z roku 1999 bude mít jiný tvar než stejně nazvaná jachta z roku 2012. Obecně je možno vysledovat jasný trend směrem k jachtám rychlejším využívajícím poznatky z jachet sportovních a závodních (třeba řady IMOCA) - jako je kolmá příď, širší a plošší záď a tvar trupu. Nicméně pořád se zaměřením na eleganci, pohodlí a snadné ovládání - otěže hlavní plachty před kokpite, aby nevadily, rovná paluba s lanyvedenými kanály pod palubou, atd.

Stávající výrobní řady:

  • Cruiser - řada Cruiser proslavila jméno Bavaria u chartrových společností a pomohla loděnici ovládnou trh s chartery. Tato řada také znamenala posun v oplachtění. Nabídla totiž větší plochu plachet a štíhlejší trup, než řada jachet bez názvu za délkou lodi. Je tedy rychlejší. Nyní je to základní výrobní řada Bavarie nabízející kompromis mezi komfortem a jízdním výkonem za výhodnou cenu, spojenou s jednoduchou obsluhou.
  • Visionřada je především zaměřená na soukromé majitele. Uvnitř najdeme méně kajut než u řady Cruiser a proto i více prostoru. Liší se také lepším výhledem ze salónu a více luknami, které dělají interiér světlejším (ne vždy oceníte). Jedná s o novou výrobní řadu, která by měla pomoci ovládnout trh jako se to podařili Cruiseru u chartrových společností. Přestože je řada zaměřena více na majitele, najdete ji i v nabídce chartrových společností.

Starší výrobní řady

  • bez označení - oproti modernější řadě Cruiser jsou lodě širší, s větším ponorem a menším oplachtěním. Budou tedy zřejmě stabilnější a více rodinně zaměřené s důrazem spíše na komfort a prostor.
  • Holiday - objevuje se u některých velikostí (např. Bavria 42 Holiday) a bl to takový předchůdce Cruiseru.
  • Match - pokud o sportovně/turistický model od Bavarie (např. Bavaria 42 Match). Liší se třeba i otevřenou zádí, velikostí plachet i tvarem trupu. U řady se objevili problémy s kýlem, které si následně vyžádaly změny, jež byly zakomponovány i do nových provedení Cruiser a Vision. V současnosti se tento typ již nevyrábí. Bavaria pozměnila směrem ke zvýšení výkonu oba současné modely.