Materiál použitý pro stavbu
Kromě konstrukce rozhoduje o použití lodě i materiál zvolený na její stavbu. Dříve se jachty stavěly ze dřeva. Nyní je tento materiál používán výhradně na interiér jachet, pokud pominu jachty vyráběné jako repliky nebo old school projekty. Proč došlo k takové změně? Moderní materiály umožňují vyrobit loď pevnější a odolnější a zároveň pružnější a třeba i lehčí. Navíc umožňuje konstrukci, která dříve nebyl možná a tak zlepšit plavební vlastnosti.
Jaké materiály se tedy převážně používají?
Ocel
Ocelové jachty jsou mimořádně odolné a pevné. Přestože ocelové lodě vyžadují větší údržbu a jsou těžší než laminátové lodě, má ocel některé výhody, které tento materiál dělají velmi zajímavým. Ocel je nejvhodnější stavební materiál pro lodě nad 11 m délky, neboť zajišťuje větší pevnost a pružnost trupu, možnost opravy a případné přestavby v kterékoliv maríně. Nevýhoda vyšší váhy je diskutabilní u plachetnic, které nesou v kýlu několik tun balastu. Ocelové trupy umožňují lodím větší prostornost a svou vyšší a příznivěji rozloženou hmotností posilují stabilitu a komfort plavby. Ocelové lodě ve většině případů slouží při správné údržbě 50-100 i více let, čímž se počáteční vyšší investice (asi 2x vyšší než laminát) stává efektivnější v porovnání s investicí do lodí s krátkou životností, např. laminátových. Po ocelové lodi určitě sáhněte, pokud se chcete vydat do polárních moří, na cestu kolem světa nebo prostě chcete loď o kterou se sice budet muset starat, ale která vám zase vydrží dlouho a opravy nejsou nákladné. Ocelovou jachtu si můžete zkonstruovat i doma. Řada firem dodává stavebnice, které složí zručný zámečník.
Aluminium (Hliník)
Hliníkové lodě v sobě spojují výhody ocelové lodě, tj. pevnost a pružnost trupu, a laminátových lodí, tj. nízká váha. Hliník je ve své podstatě nejvhodnější materiál na stavbu jachty! U hliníkových lodí je však potřeba počítat s vyššími pořizovacími náklady (zhruba 3-4x vyšší cena než u laminátových jachet) . Případná oprava, popř. přestavba, je náročnější oproti ocelovému trupu. Opravu už neprovede každý svářeč kdekoliv v zapadlém koutě světa. Na druhou stranu zase hliník nepotřebuje údržbu jako ocel. Odolnost těchto lodí je značná a tak jsou velmi oblíbené třeba v místech s vysokým přílivem, protože s ní můžete najet na břeh (jsou vybaveny sklopným kýlem) a počkat za odlivu na suchu. Nízký ponor a sklápěcí kýl se též hodí i korálových mořích a pod. Stavbu lodi však prodražuje nejen použitý materiál, jež se nesnadno spojuje, ale také to že celý interiér musí být budován zevnitř a vše si do lodi musíte přinést hlavním vchodem rozřezané na malé kousky. Tento problém řeší třeba firma Allures tak, že používá pouze hliníkový trup a zbytek paluby je laminátový, takže se paluba umístí až na konec stavby. I tak jsou tyto lodě dražší než nejčastěji použivaný laminát a tak se s nimi v charteru ve Středozemním moři setkáte minimálně.
Laminát
Laminátové lodě se díky své ceně a nenáročnosti na údržbu staly nejrozšířenějšími rekreačními plavidly zejména pro kratší plavby. Při delších a náročnějších plavbách se mohou projevit důsledky nižší pevnosti. Nevýhodou oproti ocelovým a hliníkovým lodím je relativně krátká životnost v důsledku stárnutí laminátu. Nicméně i to je řešitelné používáním karbonu nebo jiných vláken na nejvíce namáhané části. Navíc, co platilo před deseti lety, neplatí dnes, protože vvoj materiálů jde kupředu. Pomáhá tomu také to, že drtivá většina vyráběných jachet je dnes z laminátu. Oproti ocelové jachtě vám laminátová jachta nevydrží tak dlouho, na druhou stranu je otázka, jestli to vadí. Při správné péči není problém mít jachtu 20 a více let a při pohledu na to, jak se design, tvar a plavební vlastnosti jachet dramaticky změnily jen za posledních pár let, je otázka, jestli se vyplatí investovat peníze do dražšího materiálu, pokud ho nutně nepotřebujete, když za stejné peníze můžete mít jachty 3 laminátové. Jak dokazují i dnešní závoní lodě i s laminátovou jachtou lze obeplout svět.
O rozvoj tohoto materiálu se zasloužila i německá Bavaria Yachts, jejímž jachtám se budeme věnovat podrobněji, protože jsou to nejčastější jachty, se kterými se můžete setkat v charteru. Dalšími velkými výrobci jsou pak Bénéteau a Jeanneau a v Chorvatsku se pak často setkáte i se slovinskými jachtami Elan.