Hoegh Osaka na mělčině u Southamptonu
V sobotu 3.1.2015 okolo 22 hod najela nákladní loď Hoegh Osaka na mělčinu u výjezdu z přístavu Southampton, který právě opouštěla na své cestě do Brém.
Hoegh Osaka je loď o výtlaku 51 770 tun, typu "vehicles carrier", tedy přizpůsobená pro přepravu vozidel, délky 179 m s ponorem 9 m. I když jde tedy o velkou loď ve své třídě, ponorem i výtlakem rozhodně nevyčnívá. Dnešní největší kontejnerové lodě mají výtlak okolo 170 000 tun, délku skoro 400 m a ponor 13 m. Loď navíc byla naložena jen asi na třetinu své kapacity. Co mohlo být tedy příčinou najetí lodi na mělčinu v tak frekventovaných vodách?
Podle nejnovějších zpráv (dnes okolo poledne) šlo o úmyslný čin, jímž se podařilo zřejmě zabránit daleko větším škodám a zabránit úplné ztrátě plavidla. Loď se ze zatím neznámých příčin začala naklánět na stranu a hrozilo její převržení. Podařilo se tak výrazně omezit škody na nákladu, zabránit ztrátě lodi a nyní již i zachránit kompletní posádku.
Přestože v tomto případě se jednalo nejspíše o bravurní hrdinský čin lodivoda, bylo by dobře, kdyby nehoda upozornila na hanebný stav zmapování dna a pobřeží evropských vod, jehož základem jsou v lepším případě třeba na Jadranu mapy z Rakousko-Uherska. O jejich přesnosti si mohou v Itálii nebo Řecku nechat jen zdát...