Námořní úřad ČR - Ministerstvo dopravy ČR
Vzhledem k rozloze naší republiky a jejímu ostrovně -oceánském klimatu je nutné mít řadu institucí jež upravují námořní legislativu. Nejmocnější je jistě Námořní úřad ČR pod vedením Ministerstva dopravy ČR. Vydává průkazy rozdělené na třídy A, B C:
PRŮKAZ ZPŮSOBILOSTI K VEDENÍ NÁMOŘNÍ JACHTY
Bližší údaje najdete zde .
a) průkaz s oprávněním A zahrnuje námořní plavbu jachty bez omezení plavby,
b) průkaz s oprávněním B zahrnuje námořní plavbu jachty s omezením plavby do vzdálenosti 200 námořních mil od pobřežní linie,
c) průkaz s oprávněním C zahrnuje námořní plavbu jachty o maximální délce do 12m s omezením plavby do 10 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 4 stupně Beaufortovy stupnice.
Získávají se postupně od céčka po áčko. Podmínkou získání je navíc úspěšná zkouška minimálně - platný omezený průkaz radiotelefonisty nebo vyšší, vydaný ČTÚ nebo jiným telekomunikačním úřadem členského státu EU a platí jen omezenou dobu (!sic!) 5 let, pak je nutno je prodlužovat - to je jejich hlavní nevýhoda!
Na prodloužení mimo jiné potřebujete:
Doklad osvědčující praxi na jachtě v délce námořní plavby nejméně 1 000 námořních mil ve funkci velitele námořní jachty v posledních 2 letech před skončením doby platnosti tohoto průkazu (no kdo to má, že?). Údajně je akceptováno i čestné/nečestné prohlášení.
Začněme C:
Výhody:
- český průkaz s jasně deklarovanou mezinárodní platností
- možnost dalšího rozšíření
- no to je asi tak vše, co mě napadá
Nevýhody:
- omezení na 12m jachty (kdo to vymyslel?) a 10NM od pobřeží, 4Bf vítr
- nutnost teoretické a navíc praktické zkoušky na moři pod dohledem zkušebního komisaře
- doložení praxe 100NM jako skipper nebo 500NM jako majitel průkazu SPS na námořní jachtě doložené deníkem.
B:
Výhody navíc:
- 200NM mil
Nevýhody navíc:
- doložená praxe v délce námořní plavby minimálně 1000 námořních mil ve funkci velitele jachty a 1500 námořních mil pod dohledem velitele jachty (lodní deník, jachtařská knížka)
A:
Výhody navíc:
- oceánská plavba
Nevýhody:
- doložená praxe v délce námořní plavby min. 5000 námořních mil ve funkci velitele jachty ve vzdálenosti více než 10 námořních mil od pobřežní linie